De 'groene kaart' is voortaan wit

08/07/2020

Sinds 1 juli 2020 is het verzekeringsbewijs beter gekend als de 'groene kaart' niet meer groen, maar wel wit. 

Daarnaast zijn er nog enkele nieuwigheden.


Vanaf 1 juli 2020 verandert de vorm van de internationale motorrijtuigenverzekeringskaart, beter gekend als het verzekeringsbewijs of de ‘groene kaart’ van je voertuig.

De 'groene kaart' is vanaf nu een enkelzijdig wit document met zwarte letters. 
Bovendien volstaat het om het verzekeringsbewijs digitaal voor te leggen bij politiecontroles, autokeuring, … 

KBC zet meer en meer in op de digitale communicatie, om deze reden kan je jouw nieuwe groene kaart digitaal raadplegen in KBC Touch of KBC Mobile. 

Dit heeft verschillende voordelen: 

  • Je kan je nieuw, geldig verzekeringsbewijs meteen digitaal raadplegen eender waar je bent 
  • Het verzekeringsbewijs kan niet verloren geraken 
  • Het is milieuvriendelijker 


Ga je naar het buitenland?
Dan raden we je aan om een papieren versie van het verzekeringsbewijs aan boord te bewaren.
Zo vermijd je problemen bij een controle wanneer blijkt dat jouw gsm gestolen is, een platte batterij heeft of wanneer ze in het buitenland een elektronisch verzekeringsbewijs niet aanvaarden. 


De overgangsperiode
Om de overgang vlot te laten verlopen, besliste de overheid dat zowel de 'groene kaart ' als de 'witte kaart' tot 31 december 2021 aanvaard worden als geldig verzekeringsbewijs. Na deze overgangsperiode zijn enkel de digitale en papieren 'witte kaarten' nog geldig.

Hoe verloopt de overgang bij KBC?

  • Je ‘groene kaart’ blijft gewoon geldig tot aan de vervaldag. Daarna ontvang je van ons je 'witte kaart'.
  • Vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni 2021 ontvang je het nieuwe, witte verzekeringsbewijs als papieren versie per post en als digitale versie* in KBC Mobile en KBC Touch.
  • Ná 30 juni 2021 ontvang je enkel nog de digitale versie van het witte verzekeringsbewijs in KBC Mobile en KBC Touch.


De digitale versie van het verzekeringsbewijs is enkel beschikbaar voor particuliere klanten.
* Je ontvangt een melding wanneer het digitale verzekeringsbewijs beschikbaar is en waar je het snel kunt terugvinden.

Voor meer info, kan je steeds bij ons terecht.

Wenst u meer informatie of een afspraak?